Centrum Edukacji Komputerowej


Adobe Photoshop
to jeden z najpopularniejszych programów do przetwarzania obrazów rastrowych (bitmapowych). Za jego pomocą można tworzyć nowe rysunki i grafiki oraz dokonywać zaawansowanej obróbki, gotowych już zdjęć.

 

Celem kursu jest nauczenie obsługi i praktycznego wykorzystania możliwości programu. Kurs przeznaczony jest dla osób, które chcą przygotowywać publikacje (do druku lub na stronę WWW) zwierające zdjęcia i stają przed koniecznością dokonania retuszu, kadrowania i fotomontaży z wykorzystaniem różnego typu efektów specjalnych.

 

Ramowy program kursu:

1. Wstęp do grafiki rastrowej

  • definicja obrazu rastrowego i porównanie do wektorowego,
  • właściwości i zastosowanie,
  • podstawowe formaty i sposoby zapisu (kompresji)
  • podstawowe pojęcia fotografii cyfrowej,

2. Interfejs programu:

  • elementy obszaru roboczego,
  • paski narzędzi, palety i menu
  • widok i powiększenie,
  • linijki, siatka, prowadnice - ustawienia,
  • definiowanie wielkości i rozdzielczości obrazu,
  • definiowanie wielkości obszaru roboczego,
  • skalowanie, kadrowanie i obracanie obrazu.

3. Wszystko o kolorach:

  • RGB a CMYK,
  • kanały,
  • tryby kolorów,
  • tryby mieszania kolorów,
  • wybór kolorów,
  • kolor narzędzia i kolor tła,
  • definiowanie koloru,
  • edycja kolorów.

4. Narzędzia malarskie

  • pędzel,
  • smużenie,
  • wiadro z farbą,
  • gumka,
  • pędzle,
  • edycja końcówki pędzla (kształt, rozmiar),
  • zapisywanie ustawień pędzla.

5. Selekcje

  • podstawowe narzędzia selekcyjne i ich ustawienia,
  • operacje na selekcjach: wtapianie, wygładzanie, rozszerzanie, zawężanie, transformacja swobodna,
  • zapisywanie zaznaczenia w kanale,
  • zaznaczanie pikseli podobnych i powiększanie automatyczne zaznaczenia,
  • zaznaczanie zakresu koloru,
  • przenoszenie selekcji i warstw między obrazami,
  • wypełnianie selekcji i obrys.

6. Ścieżki i kształty - tworzenie i edycja

  • przekształcanie ścieżek w selekcje i odwrotnie,
  • narzędzia do edycji ścieżek,
  • praca na węzłach.

7. Podstawy edycji i tonowania obrazu

  • rozjaśnianie, ściemnianie, nasycanie, wysycanie, smużenie, wyostrzanie, rozmywanie,
  • pieczątka, łatka,
  • omówienie kanałów
  • praca z obrazem czarno-białym,
  • gradienty – tworzenie i wykorzystanie,
  • funkcje i narzędzia retuszerskie.

8. Korekta kolorystyczna obrazu

  • automatyczna korekta obrazów,
  • histogram - poziomy, balans bieli, jasność, kontrast,
  • korygowanie poziomów jasności,
  • zmiana kolorów, nasycenia, jasności,
  • filtrowanie korekcyjne i destrukcyjne.

9. Praca z tekstem:

  • edycja tekstu,
  • skalowanie,
  • odstępy pomiędzy znakami,
  • paleta typografia,
  • zmiana orientacji tekstu,
  • formatowanie akapitu,
  • efekty specjalne,
  • przekształcanie i zniekształcanie tekstu,
  • rasteryzacja warstwy tekstowej,
  • wypełnianie tekstu obrazem,
  • zanikanie napisów i efekty warstwy.


10. Praca z warstwami – od podstaw do zaawansowania:

  • tworzenie nowej warstwy,
  • wypełnianie warstwy,
  • obrysowywanie krawędzi lub zawartości warstwy,
  • kopiowanie warstwy w obrębie obrazu,
  • ukrywanie i wyświetlanie,
  • przekształcanie selekcji w warstwę,
  • zarządzanie warstwami, usuwanie i łączenie warstw,
  • organizacja warstw w zestawach
  • konwersja tła na warstwę i warstwy na tło,
  • mieszanie warstw,
  • maski warstwy.


11. Filtry i maski

  • filtry,
  • stosowanie filtrów,
  • przegląd filtrów,
  • import filtrów plug-in,
  • tryby nakładania maski
  • szybka maska,
  • kanały alfa.

12. Import grafik rastrowych

  • pobieranie zdjęć z urządzeń zewnętrznych (cyfrowy aparat fotograficzny, skaner, telefon),
  • korzystanie z internetowych banków zdjęć
  • łączenie plików.

13. Zapis, eksport i druk dokumentów

  • opcje zapisu danych, dobór parametrów i formatów zapisu danych,
  • eksport plików do różnych formatów graficznych, współpraca z innymi programami graficznymi,
  • przygotowywanie dokumentów do profesjonalnego druku.

14. Tworzenia grafiki rastrowej na potrzeby stron WWW (Webdesign):

  • tworzenie prostych animacji,
  • tworzenie map - cięcie obrazów,
  • tworzenie rollover.

15. Praktyczne wykorzystanie poznanych możliwości programu do tworzenia różnego rodzaju zaawansowanych grafik rastrowych

  • obróbka zdjęć, retusz i fotomontaż,
  • materiały reklamowe (druki),
  • grafika na strony WWW.