Arkusz kalkulacyjny jest drugim, po edytorze tekstów, programem najczęściej używanym na komputerze zarówno w zastosowaniu profesjonalnym (np. biurowym) jak i w zastosowaniu domowym. Arkusz kalkulacyjny MS Excel wchodzi w skład pakietu biurowego MS Office.
Kurs uczy obsługi i profesjonalnego wykorzystania programu, który pozwala szybko i wygodnie przetwarzać różnego typu dane (od prostych zestawień i obliczeń matematycznych do skomplikowanych analiz finansowych), a także umożliwia przedstawienie rezultatów tych działań w postaci tabel i wykresów.
Ramowy program kursu:
1. Interfejs programu
- obszar roboczy,
- paski narzędzi (wstążki), ikony,
- widoki dokumentów,
- opcje programu.
2. Praca z arkuszem i danymi w komórkach
- poruszanie się po arkuszu,
- korzystanie z wielu arkuszy w skoroszycie, operacje na arkuszach:
- typy danych i sposoby ich wprowadzania,
- sposoby zaznaczania zakresów komórek i arkuszy,
- podstawowe operacje na komórkach,
- formatowanie danych w komórkach, formatowanie arkusza
- wypełnianie komórek seriami danych,
- sortowanie danych,
- wstawianie komentarzy.
3.Wprowadzanie i edycja formuł
- zasady wprowadzania i poprawiania formuł,
- kopiowanie formuł,
- użycie nazw zakresów komórek w formułach,
4. Podstawo-we operacje arytmetyczne
5. Rodzaje i zastosowanie odwołań: względne, bezwzględne, mieszane,
6. Funkcje – predefiniowane formuły
- rodzaje funkcji i ich zastosowanie,
- praktyczne wykorzystanie wybranych funkcji
7. Sprawdzanie poprawności wprowadzanych danych,
8. Praca z wykresami
- rodzaje wykresów,
- tworzenie i modyfikowanie (formatowanie) wybranych typów wykresów.
9. Tworzenie i praca z bazą danych
- pojęcie bazy danych oraz rekordu,
- sortowanie danych,
- wyszukiwanie danych (rekordów) za pomocą Autofiltra,
- grupowanie i podsumowywanie danych.
10. Drukowanie dokumentów
11. Współpraca z innymi programami pakietu biurowego MS Office
12. Praktyczne wykorzystanie poznanych możliwości programu do tworzenia różnego typu arkuszy kalkulacyjnych.